Dlaczego TUS jest ważny?
Umiejętność funkcjonowania w grupie skutkuje dobrym przystosowaniem do środowiska szkolnego, co sprzyja sukcesom szkolnym. Satysfakcja z nich płynąca staje się motorem do podejmowania wielu rozwijających aktywności. Dzisiejsze tempo i styl życia oraz długotrwała izolacja społeczna – nauka w trybie zdalnym mają wpływ na to, że możliwości nabywania umiejętności społecznych są ograniczone. Gry komputerowe, tablety, telefony, świat wirtualny coraz częściej zastępują spotkania w realnym życiu. Następuje dysharmonia w rozwoju dziecka– umiejętności intelektualne znacznie wyprzedzają rozwój emocjonalno-społeczny. Dla wielu dzieci zajęcia TUS są okazją do rozwoju umiejętności społecznych, szybszej i łatwiejszej adaptacji do nowej szkoły, a co za tym idzie efektywniejszego uczenia się.
TUS rozwija umiejętności:
- Zawierania znajomości, współpracy w grupie
- Aktywnego słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki
- Radzenia sobie z emocjami, w tym: rozpoznawania, nazywania i kontroli emocji, wyrażania gniewu i rozczarowania, dostrzegania stanów innych osób, mówienia komplementów
- Radzenia sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), adekwatnej samooceny, poprawy poczucia własnej wartości
- Zachowań asertywnych
- Reagowania na zaczepki innych, pohamowania własnej złośliwości
- Rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, czekania na swoją kolej
- Umiejętności relaksacji, wyciszenia, uspokojenia, kontroli nad stresem
- Słuchania poleceń do końca oraz ponoszenia konsekwencji swoich działań